Přihlásit se
Registrace - Login

DMS banner 21.03.2017

Porozumet autismu 2017

Používá se v ČR při práci s dětmi s PAS komunikační systém Pyramid Education a PECS?

Ráda bych se zeptala, jestli se v ČR používá \"Pyramid Education\" a \"PECS\" (Picture Exchange Communication System). Žiji trvale v Anglii, čekáme na diagnózu našeho 2,5 letého syna, který začal tento systém používat v angličtině. Jak je možné ho naučit zároveň česky? Uz nevím, na koho se mám obratit, tady mně nikdo není schopný pomoci. 

Dobrý den, jmenuji se Ivana Mátlová a pracuji jako poradkyně rané péče v APLA Praha, Střední Čechy, o.s. Měla jsem také možnost pracovat v Anglii jako učitelka ve třídách pro děti s PAS. Pokusím se Vám odpovědět dle svých zkušeností: V České republice se PECS nepoužívá tak často jako v Anglii, více se používá systém VOKS (Výměnnný obrázkový komunikační systém). Nicméně VOKS se PECS velmi podobá. Je založen na stejném principu a při nácviku se postupuje v po sobě logicky následujících krocích, používá se větný proužek atd. Pro systém VOKS se v Čechách nejvíce využívá speciální soubor černobílých obrázků (perokreseb). Ale, samozřejmě se dají využít i barevné obrázky, fotografie atd. - důležité je použít to, na co dítě nejlépe reaguje.

Stejné obrázky, jako se v Anglii používají pro PECS, se v poslední době do Čech také začaly dostávat - dá se zde zakoupit program Boardmaker a Widgit - ten i s českým ovládáním. Tyto programy ale zatím nejsou příliš rozšířené. Myslím, že také díky vyšší pořizovací ceně. Co se týče češtiny - je to velmi individuální, některé dítě mohou dva jazyky mást, jiné dítě ne. Měla jsem v péči holčičku, která přišla z Anglie a začala chodit do MŠ, kde se mluvilo česky. Vyřešili jsme to tak, že jsme jí vytvořili novou sadu obrázků s českými i anglickými popisky. Doma se stále využívaly anglické a v MŠ učitelky mluvily česky. Když holčička nerozuměla, učitelka využila anglický výraz. Není to ideální řešení, ale v tomto případě to splnilo svůj účel. Bez bližších informací a osobní znalosti dítěte nevím, co je pro vás lepší, jestli teď mluvit jen anglicky a teprve po návratu do Čech mluvit česky, nebo jestli rovnou trénovat oba jazyky. Obecně je vždy jednodušší zůstat u jednoho jazyka, dítě se tak snáze orientuje.

Pyramid Education – pokud vím, nepoužívá se v "originálu", ale podobný přístup je využíván ve třídách určených pro děti s poruchami autistického spektra. Tento přístup je založený na motivaci, podněcování ke komunikaci cíleným vytvářením komunikačních situací a na učení pomocí každodenních aktivit a přirozených činností (pozdrav, jídlo, hygiena atd.). V těchto třídách se systematicky pracuje na rozvoji dovedností každého dítěte dle jeho individuálních možností a schopností. V maximální míře je zde využíváno vizualizace a strukturovaného učení. Je ale třeba říct, že takových tříd není u nás mnoho a pro rodiče bývá obtížné najít pro své dítě místo. Například na území Prahy jsou v rámci mateřských škol pouze tři takové třídy - mimo Prahu je situace ještě horší.

Mgr. Ivana Mátlová, poradce rané péče – speciální pedagog APLA

 
Share on Myspace