Přihlásit se
Registrace - Login

DMS banner 21.03.2017

Porozumet autismu 2017 mhmp

Jaké povinnosti má školské zařízení v oblasti zajištění asistenta pedagoga?
Dobrý den, můj syn má diagnostikovaný autismus. Míra jeho handicapu mu umožňuje navštěvovat běžnou mateřskou školu s asistentem pedagoga. Co musí mateřská škola splnit, aby tam mohl můj syn nastoupit? Syn byl z MŠ vyřazen, protože prý mají mnoho dětí ve třídě.
Jana H., Beroun

Dobrý den,

jmenuji se Ivana Mátlová, pracuji v APLA Praha jako koordinátor a poradce rané péče a reaguji na Váš dotaz, který jste před několika dny odeslala prostřednictvím formuláře na našich webových stránkách. Pokud si přejete, aby Váš syn začal docházet do běžné MŠ s asistentem, musí MŠ odeslat na odbor školství příslušného Krajského úřadu "Žádost o souhlas se zřízením funkce asistenta pedagoga". Tuto žádost může MŠ odeslat kdykoli během roku a Krajský úřad jí většinou vyhoví. Nicméně zřízená funkce asistenta pedagoga ještě neznamená, že MŠ na asistenta dostane i peníze. MŠ musí ještě odeslat "Žádost o poskytnutí finančních prostředků" na plat asistenta pedagoga + pořízení případných pomůcek. Žádosti o finanční prostředky se zpracovávají jen v určitých časových obdobích - například v Praze a Středočeském kraji je to dvakrát ročně (uzávěrky bývají v květnu a v listopadu).Doporučuji Vám, zejména proto, že listopad se blíží, podat obě žádosti dohromady. K žádosti musí MŠ přiložit doporučení školského poradenského zařízení, ve kterém je uvedeno, proč, na které činnosti a v jakém rozsahu dítě potřebuje podporu asistenta pedagoga. Školská poradenská zařízení jsou Speciálně pedagogická centra nebo Pedagogicko-psychologické poradny - ideální by bylo oslovit takové zařízení, se kterým Vaše MŠ již spolupracuje a kde mají i zkušenost s dětmi s poruchou autistického spektra. Na webových stránkách školského odboru příslušného Krajského úřadu byste měla najít seznam těchto zařízení ve Vašem okolí. Uživatelé rané péče APLA mohou výše uvedené doporučení získat i s pomocí svého klíčové pracovníka - poradce rané péče. APLA Praha v těchto záležitostech spolupracuje s SPC Vertikála. K žádosti se dodává i zpracovaný Individuální vzdělávací plán, ve kterém jsou naplánovány pedagogické činnosti, které se budou s dítětem v MŠ provádět. Tento plán by měla vytvářet MŠ ve spolupráci se školským poradenským zařízením, které by MŠ mělo zajistit metodické vedení nejen při tvorbě Individuálního vzdělávacího plánu, ale i nadále během celé docházky dítěte. Poradce rané péče APLA Praha, který má dítě v péči, může mateřské škole také poskytnout metodické vedení při sestavování Individuálního vzdělávacího plánu (také ve spolupráci s SPC Vertikála). Přímé zajištění osoby asistenta pedagoga (výběrové řízení na obsazení pracovní pozice) je již plně v kompetenci MŠ, takže ho samozřejmě můžete sehnat sama, ale MŠ s tím musí souhlasit.

Doufám, že jsem tímto na Váš dotaz dostatečně odpověděla. Pokud byste měla další dotazy, neváhejte se na nás obrátit. Konkrétní dotazy ohledně získání asistenta pedagoga je také vhodné směřovat na odbor školství vašeho Krajského úřadu. Pokud jste v mé odpovědi postrádala nějakou informaci, na následujícím odkaze naleznete více:

http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-informace-k-zajistovani-asistenta-pedagoga-do-tridy-v-niz-je-vzdelavan-zak-nebo-zaci-se-zdravotnim-postizenim

Pro děti integrované na základní škole platí výše uvedené obdobně. 

S pozdravem


Mgr. Ivana Mátlová
poradce rané péče
APLA Praha, Střední Čechy
Asociace pomáhající lidem s autismem, o.s.
Brunnerova 1011/3, 163 00 Praha 17 - Řepy
Tel.: +420 235 302 111
Tel.: +420 775 241 515
email: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
www.praha.apla.cz
 
Share on Myspace