Přihlásit se
Registrace - Login

DMS banner 21.03.2017

Porozumet autismu 2017 mhmp

1/2009 Pomůcky Moniky Malatové pro děti s autismem
Napsal uživatel Veronika Loušová, Czech design   
Pondělí, 05 Leden 2009 15:41
cisteni_zubu_male.jpg
ukázka piktogramu

MgA. Monika Malatová získala v soutěži Národní cena za studentský design 2008 ocenění Dobrý studentský design a ocenění od CZECHDESIGN.CZ a Olympus, fotoaparát Olympus E-520.

 

Její diplomová práce se vymyká běžným tématům studentů. Odvážně nahlédla do světa dětí postižených autismem, kterým zkusila zlepšit jejich pochopení světa. Design sady didaktických pomůcek je určen pro metodu zvanou „denní a týdenní režim". 

Svět těchto dětí je pro nás těžko k pochopení, většina běžných smrtelníků asi neví, co se může pod sadou didaktických pomůcek pro metodu zvanou „denní a týdenní režim" skrývat. Nejdříve se tedy musíme podívat na to, co je autismus, abychom se Moniky Malatové mohly blíže na její pomůcky zeptat. Tak totiž začal náš rozhovor, když jsem chtěla vědět, zda se její nástěnky a kartičky opravdu používají tak, jak jsem se se svoji základní znalostí o autismu domnívala.

tabule.jpg

 

 

 

 

 obr.: Základem sady jsou magnetické tabule. Rohy tabule jsou z fosforeskujícího materiálu. Na hliníkový rám tabule lze zavěsit misku pro odkládání piktogramů.

 

Jestliže problém zjednodušíme, pak lidé s autismem mají potíže porozumět mluvenému slovu. Stejně jako existují lidé, kteří mají problém s viděním či sluchem. Lidé s autismem žijí neustále ve světě, kterému nerozumí nebo mu rozumí jen s obtížemi, ve světě, který je nechápe a nebo chápe jen málo. Aby autista pochopil vaši řeč, musí si verbální informace převést do vizuálních představ - tedy obrázků.

U dětí je tedy jejich vzdělávání velmi složité, od mala se učí nácviku komunikace, sociálním vztahům a hrám. Učení porozumět světu je přes obrázky. Obrázky jako návod: co dělat na záchodě, jak se obléci, atd...Obrázky jako časové post-ity, pro rozvržení dne. Přes obrázky komunikují vychovatelky i rodiče.

Jak se Monika dostala k tématu didaktických pomůcek? Vše začalo už před lety projektem Design do tmy, kde studenti měli možnost navrhovat předměty pro nevidomé. Navrhla jsem hmatové kostky, které zaujala česká firma Benjamín. S firmou jsem začala spolupracovat, nyní ve firmě pracuji." Hmatové kostky se vyrábí pod názvem Embo, samozřejmě mají návod i v Braillově písmu. V roce 2007 výrobek získal ocenění Správná hračka.

Monika pomůcky pro děti postižené autismem vytvořila jako diplomovou práci na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, ve zlínském atelieru Design I. pod vedením MgA. Ivana Dlabače. Na VŠUP je zadání diplomových prací volné, studenti si sami témata vybírají. Na práci mají celé dva semestry, výstupem je mimo teoretické práce i model, ideálně funkční výrobek.

Ve firmě Benjamín jsi hračkám zcela propadla. Oni tě nasměrovali k problematice dětí s autismem?

O autismu jsem na začátku diplomky ještě nepřemýšlela. Zadala jsem si téma didaktické pomůcky. Když jsem ale začala zpracovávat rešerši, zaujalo mě, že pro děti s autismem nic na našem trhu neexistuje, i když to zcela nutně potřebují. Když jsem navštívila denní stacionář pro děti s autismem všude byly nástěnky z koberců a suchého zipu, obrázky si vychovatelky kreslí nebo je kopírují a laminují. Takto to vypadá i u lidí s autismem doma. Pro mě to byla výzva. Mezera na trhu je pro designéra ideální příležitost k seberealizaci.

Jak dlouho jsi na návrzích pracovala?

Návrhy byly až na samotném konci. Shromáždění materiálů a pozorování dětí ve školce zabralo nejvíce času. Celou práci jsem konzultovala s paní Mgr. Valakovou z APLA, organizace pomáhající lidem s autismem. Teprve po pochopení celého problému jsem začala hledat můj konkrétní výstup z tohoto problémů. Vybrala jsem si denní a týdenní režim, kdy je třeba vést autisty časovým plánem prací. K tomu jsem přidala hry pro rozvoje smyslů dětí. Vznikla tak sada, kde základem jsou magnetické tabule, které nahrazují koberce. Vše se spojuje magnety namísto suchých zipů. Celá sada je díky magnetům funkční.

Jak se sada používá? Vidím piktogramy jak se oblékat nebo si čistit zuby. To si mám pověsit do pokoje na magnetickou tabuli?

V podstatě ano. Lidem s autismem je třeba pomoci v komunikaci, sociální interakci a představivosti. Piktogramy jsou rozděleny na tři skupiny: „denní režim", „zákazové karty" a „procesní schémata". U dětí tedy vypadá den tak, že před sebou mají denní plán na magnetické tabuli, kde jsou zmíněné piktogramy běžné sebeobsluhy. Dítě si bere piktogram hygieny sebou do koupelny, tam má připevněnou celou sadu piktogramů, tvz. procesní schéma zobrazující postup u čištění zubů - tedy krok po kroku. Po skončení činnosti vezme dítě piktogram hygieny a vrátí ho zpět na tabuli, jelikož tuto činnost bude ještě vykonávat.

Pokud vrací piktogram s činností, která je ukončená, dá piktogram do misky zavěšené pod tabulí. Takto má každé dítě ve školce svoji tabuli, na které je fotografie dítěte. Někdy mají děti na tabuli i předměty s činností spojené, třeba lžíci.

Magnetických tabulí je celá sada. Tabule největších rozměrů může sloužit nejen pro tzv. denní režim, ale také pro tzv. týdenní režim. K rozdělení piktogramů na týdny slouží magnetické pásky. Na tabuli lze psát fixem. Rohy tabule jsou z fosforeskujícího materiálu. Tento materiál se nabíjí denním světlem. Za šera je tak tabuli vidět jako čtyři světelkující body. Rámy tabule jsou z hliníku, ze kterých vystupují tvarované háčky. Ty slouží k zavěšení misky na odkládání.

Hry autistických dětí si mám představit jako třídění předmětů stejného tvaru?

To také, ale děti nejdříve mají velkou hrůzu z přendání předmětu z jedné krabičky do druhé. Obava se musí překonat, tak jako ostych od dotyků s rodiči. Magnetická tabule při hře slouží jako podklad pro magnetické šablony ze základních tvarů, které lze obkreslovat, seřazovat, nebo skládat do obrazců. Jedná se o výuku grafomotoriky.

V sadě je hra, kdy se z koleček složí body umístěné na okrajích tabule, které dítě musí spojit nakreslenou čarou. Další možností jsou hry s fotoluminiscenčníma tyčinkama. Ty mají jemné světlo, které nedráždí děti citlivé na světlo.

Posledním produktem sady jsou kostky, ty jsou také magnetické?

Kostky jsou s magnetkami a magnetickou folií. Můžou sloužit ke hře na motivační tabuli, kdy děti hledají stejné tvary či barvy. Ale stejně dobře si s nimi děti vyhrají na podlaze, kdy je mohou zasazovat do sebe a stavět je tak na sebe.

Kdy se začne Sada didaktických pomůcek prodávat?

Chtěla bych teď udělat několik sad a nechat je půl roku zkoušet dětmi. I když vše odborně konzultuji, je to nyní nutná fáze. Mezitím se zabývám hledáním výrobců. Výrobek bude dražší a měl by dětem vydržet několik let. Cesta na trh bude delší...

V soutěži Národní cena za studentský design 2008 jsi byla ohodnocena i cenou CZECHDESIGN.CZ Olympus za „kvalitně splněnou práci designéra, který se na řešený problém dokáže dívat ze všech aspektů, přičemž design v něm není jen estetickou cetkou". Máš nyní nějaké další téma, které bys chtěla zpracovávat v příštím roce?

Chtěla bych ve firmě Benjamín nejen dotáhnout sadu didaktických pomůcek pro děti s autismem, ale navrhnout i řadu jiných prospěšných pomůcek, které budou sloužit nejen zdravým dětem. Firma se specializuje na pomůcky do školek a specializovaných zařízení pro děti předškolního věku. Mimo jiné zajišťuji se svou referentkou propagaci a podporu prodeje. Mým cílem všeobecně je navrhovat takové předměty, které budou dobře sloužit jak dětem tak lidem dospělým.

Celé znění článku naleznete zde.

Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

 
Share on Myspace